Nettips.dk Websted
Forum start Forum start > Tips til... > Sikkerhed
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - TDC lækker hemmelige tlf.nr.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

TDC lækker hemmelige tlf.nr.

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Prutterhunden Se drop down
Staff
Staff
Avatar

Medlem siden: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 23630
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: TDC lækker hemmelige tlf.nr.
    Sendt: 13 Mar 2019 kl. 09:03
.. og adresser.

"Sidste år kom det frem, at næsten 10.000 Yousee-kunder havde fået lækket hemmelige telefonnumre og adresser som følge af en fejl i forbindelse med overflytning af kunder fra et system til et andet.

.. konsekvensen af fejlen har været, at adresser og telefonnumre, som kunderne ellers har ønsket udeladt, har kunnet søges frem i en periode på typisk en til fire uger og for enkelte kunder i op til 11 uger."

Vi får ikke at vide, hvor mange kunder udtrykket 'enkelte' dækker over. Ej heller hvor mange, der har kunnet søges i "typisk en til fire uger". Tolker vi 'typisk' som et flertal af de 10.000 kunder, kan antallet i teorien være 5001 og for de enkelte 4999. Dvs, at hele 4999 kunders hemmelige telefonnumre og adresser kan være eksponeret i op til 11 uger.

Når hemmelige telefonnumre og adresser har været frit tilgængelige for alle og enhver i op til 11 uger, er de så stadigt hemmelige? Nej. Ikke i min optik.

Når telefonnumre og adresser ikke længere er hemmelige, ville det så ikke være en god idé, god kundepolitik eller måske endda en selvfølge at give de berørte kunder nye hemmelige telefonnumre, som de har betalt en mindre formue for? At give dem nye hemmelige adresser vil nok ruinere TDC, så det er vel udelukket.

Har TDC så givet de berørte kunder nye hemmelige telefonnumre som kompensation for den 'svie og smerte' som TDCs fejl har påført dem?

Næh. De serverer i stedet en gang sludder for en sladder.

"»Vi er enormt kede af denne sag, som vi har gransket grundigt, hvilket har ført til revurdering og opstramning af interne processer. Eksempelvis har vi indført flere og bedre interne kontroller ved datamigreringer mellem it-systemer. Dette er en fejl, som ganske enkelt ikke må ske«

»Det her giver anledning til, at vi indtil videre stopper med at flytte kundernes oplysninger i systemerne. Selvom det var en menneskelig fejl, så stopper vi processen nu for at gå alle forhold igennem for, hvad der kan gå galt. I Yousee håndterer vi hver dag produkter og tjenester for mere end hver anden husstand i Danmark. Derfor tager vi også sådanne sager meget alvorligt og gør alt, hvad vi kan for at lære af dem og forbedre os og for at undgå, at de gentager sig,«"

Ikke - som en selvfølge - at give de skadesramte kunder nyt hemmeligt nummer, er IKKE at gøre alt, hvad man kan. Det er hensynsløst.

Læk af hemmelige numre: Yousee opdagede fejl og kontaktede kunderne to måneder senere | Version2
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
Pomse Se drop down
Staff
Staff
Avatar

Medlem siden: 03 Maj 2015
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 3879
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pomse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2019 kl. 12:03
Jeg tror TDC er glade for det skete FØR den 25. maj, hvor GDPR-forordningen tråde i kraft.
Til top
 Besvar Besvar
  Del emne   

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.01
Copyright ©2001-2018 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.051 sekunder.