Nettips.dk Hjemmeside
Forum start Forum start > Tips til... > Hjælp og vejledninger mv.
  Nye indlæg Nye indlæg RSS Feed - Låst computer efter slettet partition
  Alm. spørgsmål Alm. spørgsmål  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Låst computer efter slettet partition

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
AFFI Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk
Avatar

Oprettet: 05 Apr 2008
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 12535
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AFFI Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Låst computer efter slettet partition
    Sendt: 21 Nov 2020 kl. 11:56
For nogle måneder siden satte jeg en computer op for en veninde. Jeg lavede den omtrent som min egen, og jeg lavede en mappe med manualer til det mest praktiske ift vedligeholdelse. Desværre kom hun til at formatere sit c-drev, da hun ville køre en diskoprydning Confused

Hun er meget afhængig af sin computer pga sit arbejde, så det haster med at få den på skinner. Jeg har lavet et komplet system back up, men ved start af computeren kræver den et password lige med det samme. Det er en lille blå boks med mørk baggrund. Den godtager ikke hendes login, og jeg kan ikke umiddelbart bruge F-tasterne for at komme ind i noget, som kan bruges. C-drevet er helt slettet. 

Jeg vil meget gerne hjælpe, men dette er ukendt land for mig. Jeg skal lige nævne, at der ligger et komplet system backup på hende's D-drev. Kan I hjælpe?
Our prime purpose in this life is to help others. And if you can't help them, at least don't hurt them
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21 Nov 2020 kl. 13:18
affi

hvilken windows version ?
send et billede af startskærm
f-taster virker ikke i windows 10
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21 Nov 2020 kl. 13:49
Læser jeg det rigtig, er der kodeord på BIOS. Hvis det er en stationær computer, skal strømmen afbrydes og batteriet fjernes fra bundkortet. Efter ca. 5 minutter kan batteriet isættes og strømmen tilsluttet. Nu vil kodeordet være fjernet.

I princippet er det samme fremgangsmetode for en bærbar. Netadapter fjernes, batteri fjernes og computeren adskilles, således der er adgang til batteriet på bundkortet. Fjern batteriet og isæt det efter ca. 5 minutter, og kodeord vil være fjernet.  Isæt nu batteri og tilslut netadapter.
Til top
AFFI Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk
Avatar

Oprettet: 05 Apr 2008
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 12535
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AFFI Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21 Nov 2020 kl. 15:23
Hej Pomse. Du forstår det helt rigtigt, for jeg har selvfølgelig søgt på det. Det er en laptop, og jeg har ikke det store mod på at gå ind i den, men hvis det er eneste vej, så må jeg jo gøre mit bedste. 
Da jeg rejste emnet, kendte jeg ikke omfanget af, hvor stort et problem det er. Jeg troede, jeg havde lavet en meget sikker opsætning med fuldt system backup. 

Jeg formoder, det ikke er muligt at boote op fra et eksternt ssd drev, jeg har liggende hjemme.? Jeg har nemlig Aomei backupper lavet portabelt og det er programmet jeg begik hele samme backup med. Jeg vil jo gerne uden om at skulle åbne computeren.

Tak for din hurtige respons 🙏

Affi Edit : Det ssd drev jeg har, er identisk med det 128 GB, hun har. Kan jeg sætte det i maskinen og gendanne systemet via det, tror du? Alle inputs modtages med glæde ❤️


Redigeret af AFFI - 21 Nov 2020 kl. 15:30
Our prime purpose in this life is to help others. And if you can't help them, at least don't hurt them
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21 Nov 2020 kl. 15:44
Det er ikke muligt at boote fra eksternt drev, ganske enkelt fordi BIOS kommer før indlæsning af Windows. Det hjælper ikke at isætte anden disk ... også den skal forbi BIOS og du risikere, hvis det ikke er to totalt ens maskiner (fabrikat, hardware, serialnummer osv), at begge versioner af Windows bliver betragtet som piratkopier. Det er derfor en rigtig dårlig idé ...

Du slipper ikke for at adskille den, men batteriet vil du højst sandsynlig kunne komme til ved at fjerne tastaturet. Det sidder ofte fast med nogle små flapper, der med en fin skruetrækker kan vippes op langs tastatur-siden... lidt svært at forklare i ord, desværre.

Batteriet er oftest anbragt på oversiden af bundkortet - altså den side, hvor tastatures sidder. Det er en lille knapcelle.
Til top
MOJO Se dropdown menu
Engageret
Engageret


Oprettet: 10 Dec 2015
Sted: Bagenkop
Status: Offline
Point: 125
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MOJO Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21 Nov 2020 kl. 15:50
Følger med på sidelinjen

Pas på Jer selv
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21 Nov 2020 kl. 15:56
Kan lige tilføje, at det er forskelligt fra fabrikat til fabrikat, hvor batteriet er anbragt. Oftest på oversiden, som beskrevet, men på eksempelvis Compaq Q58 er det at finde på undersiden i en af de tre låger der kan fjernes for henholdsvis harddisk, hukommelse og den sidst låge - batteri. Og det er så på undersiden eller bunden af computeren.

Men adskilles - det skal den.
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21 Nov 2020 kl. 16:03
Måske kan du springe over, hvor gærdet er lavest. Gå ind på computerfabrikantens hjemmeside og find præcis den model du omtaler. Se om der ligger en BIOS-opdatering til udgaven og installer den.

Den burde nulstille BIOS...
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21 Nov 2020 kl. 20:57
forsøg med ukendte passwords bør ikke forsøges
bios kan blive låst
kontakt labtop support

derfor er dette på eget ansvar :
hvis du kender bios fabrikatet kan du forsøge en standard kode

her er nogle forslag

jeg har selv haft succes med en pc for længe siden
bios var AMI meatrend
forslået password var bl a AMI - bingoThumbs Up
jeg var heldig - men det er også long ago
meget er sket siden !!


Redigeret af phønix - 22 Nov 2020 kl. 09:12
Til top
AFFI Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk
Avatar

Oprettet: 05 Apr 2008
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 12535
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AFFI Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22 Nov 2020 kl. 07:01
Mange tak for Jeres input, som jeg vil forsøge. Sidste udvej er ar gå ind i den, for den skal skilles temmelig meget ad  om nødvendigt jagtet jeg online Password og jeg punker MSI support  

Jeg vender tilbage med løsninger,.....eller flere spørgsmål. God Søndag nettipere 


Redigeret af AFFI - 22 Nov 2020 kl. 07:53
Our prime purpose in this life is to help others. And if you can't help them, at least don't hurt them
Til top
 Besvar Besvar Side  12>
  Del emne   

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.203 sekunder.