Nettips.dk Hjemmeside
Forum start Forum start > Andet > Alt muligt
  Nye indlæg Nye indlæg RSS Feed - Nyt addon til Firefox & Chrome
  Alm. spørgsmål Alm. spørgsmål  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt addon til Firefox & Chrome

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt addon til Firefox & Chrome
    Sendt: 13 Maj 2018 kl. 09:58
Trace er en ny add-on til beskyttelse af personlige oplysninger til Mozilla Firefox og Google Chrome, og er designet til at blokere flere sporingsmetoder.

Udvidelsen skulle også fungere på Chromium eller Firefox-baserede webbrowsere, som Vivaldi eller Opera.

Sporing af brugere er et stor privatlivsproblem. Marketingsfirmaer, softwareudgivere og reklamevirksomheder bruger mange teknikker til at spore brugere.

Nogle teknikker bruger eller misbruger nye webteknologier, som browsere understøtter, mens andre sporer brugere, der anvender funktioner, som browsere har understøtte i mange år.

Trace er en anti-sporingsforlængelse til Firefox og Chrome, der beskytter mod følgende sporingsteknikker:

- Canvas Fingerprinting
- Audio fingerprinting
- WdbRTC lækager
- Sporing af bruger-agenter
- Browser plugin fingerprinting
- Sporing af Chrome Header
- E-Tag Tracking
- JavaScript Crypto Mining
- o.m.a.

I øjeblikket arbejdes der på en version, der vil beskytte mod specifikke sporings-cookies og URL-parametre.

Trace vil fungere umiddelbart efter installation. Den tilføjer et ikon til browserens værktøjslinje, som du kan klikke på for at åbne indstillingerne eller vise statistikker om udvidelsens blokeringsaktivitet.

Indstillingerne er opdelt i 3 kategorier: Avancerede funktioner, Browserindstillinger og Indstillinger. De indeholder de tilgængelige anti-sporingsfunktioner og muligheder for at aktivere eller deaktivere de enkelte blokeringselementer.

Du kan læse mere om det nye addon på gHacks.net

Link til Firefox-addon

Link til Chrome-addon
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13 Maj 2018 kl. 10:22
For god ordens skyld ...

Der er tale om en Beta-version, der - så vidt jeg kan se - endnu ikke indeholder blokerings-filtre.

Ved at deaktivere andre addon, således den arbejder alene, sker der ingen blokering Confused

Den skal derfor nok 'lægges til side' til et senere tidspunkt. Smile
Til top
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13 Maj 2018 kl. 12:25
I nat så jeg gHacks artikel om Trace og besluttede at installere og skrive om den her.

Det fortrød jeg.

Det skal understreges, at min installation var på denne IceDragon og resultatet meget vel er anderledes på nyeste Firefox version.

Installationen medførte, at add-ons 'Ublock Origin' sammen med 'Theme Font & Size Changer' og 'Vertical Toolbar' blev disablet. At 'Ublock' blev det, er vel fordi Trace overtog funktionerne, men de andre add-ons vil jeg nødig undvære.

Men hvad værre var, at jeg ikke kunne skrive beskeder her i forummet. Kun overskrift udfor 'Emne:'. Cursor var væk, så ingen brødtekst.

Det truede mig altså med arbejdsløshed og deraf følgende landesorg - så herut med Trace - og enable de 3 gamle add-ons.
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13 Maj 2018 kl. 16:15
Jeg har ikke efterprøvet dit forsøg, Prutter. Her fik den lov at køre alene kortvarigt, for at kontrollere dens effektivitet. Og det var ikke nogen succes.

Men så har vi begge hermed advaret om fejl og mangler. Det må være 'ugens ommer' LOL
Til top
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14 Maj 2018 kl. 09:28
Ret skal være ret. Det er som skrevet en beta, men ikke mindst: Jeg kiggede og pillede i indstillinger, selv om det var fremmed land for mig, så det kan sæføli have indflydelse på resultatet.

Jeg kunne have googlet på fx Chrome Header, E-Tag Tracking og JavaScript Crypto Mining, for at nævne bare noget af det, der for mig var uklart, og studeret begreberne nærmere. Men det syntes uoverskueligt og tidsrøvende.

Udover disse uklarheder står interageren og eventuelle konflikter med andre add-on's helt åbne. Hvilke andre add-ons kan undværes osv.?

Det ligner en rodebutik og bør nok strammes til, hvis brugerne skal have en chance for at gennemskue plusser og minusser.

Men det kan jo være, at Trace på længere sigt blir uundværligt og kan begrænse behovet for flere andre add-ons. Dem har jeg rigeligt af, så en oprydning er velkommen.
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
 Besvar Besvar
  Del emne   

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.145 sekunder.