Nettips.dk Hjemmeside
Forum start Forum start > Andet > Sjov og ballade
  Nye indlæg Nye indlæg RSS Feed - Hunde er sindssygt kloge!
  Alm. spørgsmål Alm. spørgsmål  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hunde er sindssygt kloge!

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hunde er sindssygt kloge!
    Sendt: 26 Feb 2018 kl. 17:08
Din hund forstår bogstaveligt alt.. æh, talt, hvad du siger.

Det er godtnok et link af ældre dato, men det kan ikke gentages for tit:

Din hund forstår bogstaveligt talt, hvad du siger | Videnskab.dk

Og ja. Det ved vi hundeejere jo godt, og har vidst det i 100 år. Selv har jeg læst Kierkegaards samlede værker højt for salige Prik, og selv om han (Kierkegaard) skrev i et knudret sprog og kan være meget svær at greje, sad Prik helt roligt med et dybt koncentreret blik og forstod tydeligvis hvert et ord.

Selv har jeg ikke forstået det hele og ville ønske, at Prik kunne forklare det for mig, men hun rystede bare overbærende på sit hundehoved, når jeg spurgte. Spurgte jeg derimod, om hun havde forstået noget som helst, logrede hun anerkendende og pegede over på sin tomme skål, der trængte til blive fyldt op igen.

Åhh ja. Hun var vel blevet sulten og trængte til en pause i forelæsningen. Ofte gik vi da også en tur efter måltidet, og det var tydeligt, at hendes hundevenner også var sultne.. efter at høre om Kierkegaard. De samlede sig i flok om Prik og lyttede til hendes bevingede ord. Vuf og vov og vov og vuf. Det forstod jeg så til gengæld ikke ret meget af.

Prik blev dog hurtig træt i kajetøjet, takkede for interessen og gik sin vej. Men plageånderne vedblev at jagte hende, lige indtil de blev sat på plads. De kunne åbenbart ikke få nok, men det imponerede mig, at Prik kunne få så mange hunde til at makke ret, sætte sig og klappe i helt uden sure miner. Det er aldrig lykkedes mig for mere end to hunde ad gange.

Åh, gid man var en hund!
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26 Feb 2018 kl. 17:36
Nu skal man lige huske at hundens “intelligens” i høj grad begrænses af menneskets dumhed.

Det er essentielt vigtigt at hunden skal opdrages som hund og ikke som et menneske.

Og hunde kan lære rigtig mange ting, men det beror altså på læreren=mennesket.
Til top
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26 Feb 2018 kl. 17:52
Det kan jeg jo umuligt være uenig i, jenss, Thumbs Up

Vil dog alligevel tilføje, at andre hunde også medvirker til opdragelsen, udover hvad vi mennesker kan lære dem, og hvad der ligger i deres gener.

De lærer jo også af deres forældre, gerne moderen, brødre og søstre og andre hunde, som de møder på deres vej. Vi mennesker kan ikke lære dem alt på det sociale område. Det er der desværre hundeejere, der ikke forstår og isolerer deres hunde fra kontakt med andre hunde, og det er trist.

Så kom der lidt alvor i denne tråd. Big smile
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
Dorksen Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Status: Offline
Point: 1759
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dorksen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27 Feb 2018 kl. 08:57
Oprindeligt skrevet af jenss jenss skrev:

Nu skal man lige huske at hundens “intelligens” i høj grad begrænses af menneskets dumhed.

Det er essentielt vigtigt at hunden skal opdrages som hund og ikke som et menneske.

Og hunde kan lære rigtig mange ting, men det beror altså på læreren=mennesket.

Ha Ha, Ja du tror du er klogere end hunden men se hvordan vi mennesker hopper for dem og DET er dem der styre huset de fleste steder, bare se hvor meget vi mennesker bruger af penge på dem hver år.

Så den kloge narre den mindre kloge.
 
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27 Feb 2018 kl. 19:53
Selvfølgelig hopper mange mennesker på det fordi de er uvidende, dovne og mangler selvsikkerhed.

hvis man har hund :
skal man gå tur med hunden
være selvsikker
ikke belønne uønsket adfærd
være tålmodig

Jeg har set masser af udsendelser med hundviskeren Cesar Millan.
Hunde kan være rigtig meget i ubalance pga usikre mennesker.
Men modsat mennesker lever hunde meget i nuet og derfor kan stort set alle hunde rettes op
altså forudsat at mennesket også bliver det LOL

og nej jeg har ikke hund og jeg retter ikke hunde op
men Cesar Millans programmer taler for sig selv
og ja, jeg er overbevist så kald mig bare skråsikker, det er helt okSmile
Som han siger : the human must be calm and essertive

Hunde er desværre ikke så kloge at de er istand til selv at styre og være i balance






Redigeret af jenss - 27 Feb 2018 kl. 19:55
Til top
 Besvar Besvar
  Del emne   

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.109 sekunder.