Nettips.dk Hjemmeside
Forum start Forum start > Andet > Alt muligt
  Nye indlæg Nye indlæg RSS Feed - Borgerforslag
  Alm. spørgsmål Alm. spørgsmål  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Borgerforslag

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Borgerforslag
    Sendt: 09 Feb 2018 kl. 15:40
For første gang nogensinde er et såkaldt borgerforslag nu fremlagt i Folketinget til vedtagelse, hvad det dog næppe blir. Men i mine øjne er denne mulighed, for borgerne selv at indsamle tilstrækkeligt med underskrifter for at få et forslag lagt frem i Folketinget til evt. vedtagelse, absolut et fremskridt for demokratiet, som vi både kan og burde være stolte af.

Hvad jeg selv mener om forslaget, kan man sikkert gætte sig til, men er ikke fremlagt til diskussion her i forummet. Den diskussion hører sæføli til i Folketinget. Dette er dog ikke ment som censur, men blot en opfordring til ikke at provokere eller kaste med mudder, blot fordi man er uenig med andre medlemmer.

Borgerforslag: »Vi vil gøre ulovlig logning ulovlig« | Version2
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09 Feb 2018 kl. 16:38
Jeg mindes ikke at have set én eneste Nettipser, der ikke var kritisk over for den aggressive logning, der finder sted. Privatlivets fred tager mere og mere form af en romantiseret forestilling, der hører til i eventyrbøgerne.

Om hvorvidt forslaget ville ændre noget, tror jeg nu heller ikke. Men det sender et signal til partierne, hvilken retning folket ønsker at gå. Et signal, der burde give anledning til at revidere opfattelsen af logningen, som et gode for velfærden. Det kan da også være svært at forstå, at partierne går mod EU i forbindelse med logning.

I skrivende stund, er der foreløbig 298 der støtter op. Slutdatoen for indsamlingen er den 7. august 2018 ... så må vi se, hvor mange støtter forslaget vil få.

Et, synes jeg, godt initiativ Wink

Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09 Feb 2018 kl. 19:25
Efter massiv kritik ændrer justitsministeren et lovforslag om databeskyttelsesloven.

Forslaget betyder, at borgerne fortsat skal underrettes, hvis myndighederne vil bruge deres oplysninger.

Justitsministeren udtaler (citat):

”Borgernes datasikkerhed er meget vigtigt for mig. Derfor har jeg lyttet til de bekymringer, der har været rejst i forbindelse med behandlingen af lovforslaget. Jeg ændrer nu en bestemmelse i lovforslaget. Ændringen betyder, at myndighederne skal underrette borgeren, hvis borgerens oplysninger bliver brugt til at kontrollere den enkelte for eksempelvis socialt bedrageri."

Det fremgår af Justitsministeriets hjemmeside.


Til top
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09 Feb 2018 kl. 19:30
Et meget lille næsten uhørligt Clap  herfra..
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09 Feb 2018 kl. 20:34
En ren skin-manøvre. Håber ikke nogen bider på krogen Confused
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10 Feb 2018 kl. 09:21
Det lyder jo fint, at borgerne skal underrettes. At de underrettes betyder jo blot de får besked om, der foregår en undersøgelse med sammenkørte data.

Et nej til dette er åbenbart ikke mulig. Et rent spil for galleriet.
Til top
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10 Feb 2018 kl. 16:00
En anden vinkel..

Jurist bag logning-sagsanlæg vred over borgerforslag | Version2

Er ikke helt enig, men denne pointe er jeg helt enig i:

"Vi risikerer, at man tror, det her er en venstrefløjsting"

..for det burde det jo netop ikke være. Og Alternativet er da vist også snarere lyserød end ægte rød. Men overvåget blir vi alle og ikke kun folk på den ene eller anden fløj, så det burde da have almen interesse.
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10 Feb 2018 kl. 16:27
Det er afhængig af den vinkel, hvorfra vi ser det.

Sendes et signal til partierne, at de har befolkningen mod sig, kan jo meget vel betyde de tænker sig om en ekstra gang. De skal trods alt til valg på et tidspunkt.


Til top
mjjzf Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk
Avatar

Oprettet: 16 Okt 2007
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 4751
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mjjzf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19 Feb 2018 kl. 12:18
Jeg tænker måske ikke nær så meget højre-venstrefløj som at det er ham her, der var fortaleren:

Der er ikke noget så skadeligt for sådan nogle reelle diskussioner, som hvis initiativtagerne ligner landsbyt**ser.
Jeg har meget sympati for Malvers tanke, at det ikke skal være en politisk er-dette-det-rette-at-gøre-eller-ikke-diskussion, når der faktisk er grundlag for at sætte spørgsmålstegn ved, om det er lovligt eller ikke - og at det er det, der skal afgøres. Spørgsmålet kan godt tages politisk, og det må de meget gerne diskutere i grupperne, men det er ikke det, der er spørgsmålet nu.
Til top
 Besvar Besvar
  Del emne   

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.219 sekunder.