Nettips.dk Hjemmeside
Forum start Forum start > Tips til... > Software og hardware
  Nye indlæg Nye indlæg RSS Feed - Sort skærm?
  Alm. spørgsmål Alm. spørgsmål  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sort skærm?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Bindegal Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk
Avatar

Oprettet: 17 Okt 2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 27047
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bindegal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17 Sep 2017 kl. 15:27
Du kunne prøve at gå Den Blå Avis igennem, og se om du kan finde en brugt model, som virker..
Så har du delene, evt. skal du bare smide din hdd, over i den.

- Sådan gjorde jeg første gang mit ACER-problem opstod..
Der købte jeg en model magen til, der dog ikke havde en HDD, dog smed jeg min HDD over i,
og det fungerede da i et halvt års tid, indtil jeg nu igen har problemer..


Redigeret af Bindegal - 17 Sep 2017 kl. 15:29
Til top
Peder Se dropdown menu
Godt i gang
Godt i gang


Oprettet: 16 Okt 2010
Status: Offline
Point: 69
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17 Sep 2017 kl. 15:38
Hej igen.

Ja - måske en mulighed med DBA. Jeg ser om der skulle være en computer magen til. Tak for hintet.

Mange hilsner fra
Peder
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17 Sep 2017 kl. 16:25
Den gule lampe, som du beskriver, viser harddisk aktivitet. Blinker den ikke eller lyser ved start af computer, kan det skyldes du har kommet til at skubbe til kablet til harddisken da du rengjorde indmaden.

Skulle det være tilfældet, vil det dog ikke ændre meget. Ved opstart af computeren, burde BIOS melde den ikke kan finde harddisken. Da du intet billede får på skærmen - ej heller en meddelelse fra BIOS - er det irrelevant. Confused

Jeg tror BIOS er kaput. Uden en virkende BIOS, er det ikke forbindelse til resten af computeren. Desværre ... Unhappy

Køb på DBA ... Ja, det er en mulighed, men også lidt at spille russisk roulette! Det hedder sig nok så fint, at køb blandt private også er omfattet af købeloven, altså at sælger skal yde en garanti. I praksis fungerer det dog ikke altid. Nægter sælger at betale for en evt. reparation, har du som køber kun én mulighed for at få sælger til at betale og det er ved at anlægge et civilt søgsmål. Er du villig til at betale sagens omkostninger (advokat mv.), hvis det skønnes sælger ikke har økonomisk råderum til at betale for en reparation?

Personligt ville jeg aldrig købe privat. Ikke engang inden for familien. Det kan så nemt føre til uvenskab ...
Til top
Peder Se dropdown menu
Godt i gang
Godt i gang


Oprettet: 16 Okt 2010
Status: Offline
Point: 69
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17 Sep 2017 kl. 17:30
Ja - DBA er russisk roulette.
Den gule lampe virkede heller ikke inden jeg åbnede computeren, så den sorte skærm og den slukkede gule lampe - er nok *en og samme fejl.
Til top
Peder Se dropdown menu
Godt i gang
Godt i gang


Oprettet: 16 Okt 2010
Status: Offline
Point: 69
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17 Sep 2017 kl. 18:11
Har prøvet at afmontere/genmontere 2 stik på den ene harddisk og samme på den anden - men ingen succes.
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17 Sep 2017 kl. 20:29
Jeg tror desværre, du godt kan sømme kistelåget til Unhappy Men inden du helt sænker den i graven, så tag harddisk ud - den burde stadig kunne anvendes Wink
Til top
Peder Se dropdown menu
Godt i gang
Godt i gang


Oprettet: 16 Okt 2010
Status: Offline
Point: 69
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17 Sep 2017 kl. 22:00
Hej Pomse.

Tak for tålmodigheden. Jeg er helt indstillet på at købe en ny computer - men mit regnskabsprogram, billeder og andre ting vil jeg få svært ved at undvære. Tror du at det vil være muligt at genskabe det fra den gamle harddisk her - jeg kan se og høre at harddisken starter op. Eller kan jeg måske tilgå harddisken fra en ny computer - og evt. overføre data til en ny computer?

Mange hilsner fra
Peder
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18 Sep 2017 kl. 08:49
Lad os starte med det, som med sikkerhed kan overføres fra den gamle harddisk.

Alle mapper markeret med grønt, kan overføres uden problemer. Det vil sige indholdet af Billeder-, Musik-, Dokumenter-, Videoer og indholdet i Overførsler-mappen. Systemmappen Skrivebord kan i princippet også overføres, men det giver dog ikke mening.

Du kan overføre indholdet i de respektive mapper til de samme mapper på den nye computer. Men mapperne vil højst sandsynlig have de engelske navne og ikke de danske navne.

 

Ang. Summasumarum er det straks en anden sag! Du kan overføre de respektive mapper til den nye computer, men det får ikke programmet til at virke. Årsagen til det ikke vil virke er, at programmet, for det kan virke, skal være registreret i Windows registerdatabase. Det sker KUN ved installation af programmet! Du burde dog kunne overføre selve databasefilerne.

Når registerdatabasen åbnes på en fungerende Windows-installation med kommandoen "regedit", vil du se databasen som én stor database. Men det er bedrag! Databasen er nemlig opdelt i mindre dele (relationsdatabase), som alle er skjulte og markeret som systemfiler. Registerdatabasen er fordelt i følgende mapper:

  • HKU: \Documents and Settings\<brugernavn>\NTUSER.dat
  • HKLM: %Windir%\System32\Config\DEFAULT
  • %Windir%\System32\Config\SAM
  • %Windir%\System32\Config\SECURITY
  • %Windir%\System32\Config\SOFTWARE
  • %Windir%\System32\Config\SYSTEM
Som du måske allerede kan se, er det en hovedløs opgave. I teorien er det muligt, men i praksis? For at illustrere registerdatabasens størrelse, prøvede jeg at eksportere den som tekstfil, for derefter at indlæse tekstfilen i tekstbehandlingsprogram.

Over 41.000 sider skal du minutiøst gennemgå, linje for linje. Og det vil jeg betegne som en umulig opgave!

Jeg ville nok i stedet vælge at kontakte deres support pr. mail og beskrive dit problem. De har muligvis en løsning, der kan anvendes.

http://wiki2.e-conomic.dk/summasummarum/

Til top
Peder Se dropdown menu
Godt i gang
Godt i gang


Oprettet: 16 Okt 2010
Status: Offline
Point: 69
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18 Sep 2017 kl. 13:03
Hej Pomse.

Jeg kan se at SummaSummarum kan blive problematisk at overføre - så jeg må nok have fat i deres supportafdeling. De andre ting burde jeg nok kunne klare. Nu må jeg finde en ny computer - og så tage den derfra. 1000 tak for hjælpen. jeg skriver lige tilbage med status - når jeg har fået tingene på plads. 

Mange hilsner fra
Peder
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18 Sep 2017 kl. 13:25
Jeg fandt et sted, hvor du kan hente Summasummarum, version 4. Hvilken version du har anvendt, ved jeg ikke, men det er vel værd at prøve at hente den og indtaste din licensnøgle?

https://odsherred-regnskab.dk/summasummarum/ny-version-af-summasummarum-4.html


Til top
 Besvar Besvar Side  <123>
  Del emne   

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.141 sekunder.