Nettips.dk Hjemmeside
Forum start Forum start > Tips til... > Linux og andre styresystemer
  Nye indlæg Nye indlæg RSS Feed - Nogle vigtige spørgsmål til Linux
  Alm. spørgsmål Alm. spørgsmål  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nogle vigtige spørgsmål til Linux

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nogle vigtige spørgsmål til Linux
    Sendt: 19 Okt 2007 kl. 21:29
Jeg har i længere tid overvejet at installere Linux - og synes for alvior det ser interessant ud med den nye Ubuntu Gusty Gibbon.

Men har lige nogle spørgsmål, der nok godt kan gå hen og blive afgørende for om jeg skal køre med Linux eller Windows fremover:

1. Kan man få iTunes til at virke i Linux? Jeg er afhængig af det program, og så kan det godt være der er en fin musikafspiller i Linux - men det er jeg ligeglad med, for mig er det kun iTunes der tæller, da jeg har en iPod der skal opdateres med Podcasts og musik indkøbt på iTunes Store osv. osv....

2. Hvad med andre windowsprogrammer? Football Manager? Virker det i Linux - for det spil er sgu genialt!
Kan man få den nye Office-pakke til at virke i Linux? Har nemlig Office 2007-pakken, og den kan man da lige så godt bruge. Og, ja, jeg ved godt at Openoffice er fint, men selv den nyeste Open Office har altså stadig en række mangler (bl.a. stavekontrollen) - og når jeg har Office 2007, synes jeg lige så godt jeg kan bruge den, når den nu er bedre...

Det var vist det hele, lige i denne omgang.
Kom så I gæve Linux-folk - giv mig svar på tiltale! Big%20smile

Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19 Okt 2007 kl. 22:24
@ driflin:

Faktisk ved jeg ikke selv noget om det, men har kigget lidt på sagerne.

Din iPod skulle fungere med:

Amarok
GtkPod
Rythmbox

Til Linux findes der nogle emulatorprogrammer, der gør det muligt at afvikle Windows programmer. F.eks. Wine og CrossOver.

Wine ligger i Ubuntu og CrossOver kan installeres via Automatix2 (30 dages prøveversion).

Office 2007 kan næppe køres endnu, men det er sikkert kun et spørgsmål om tid inden det lader sig gøre i CrossOver. Football Manager skulle virke i Wine.

Men ellers kan Windows installeres i VirtuelBox, der også kan installeres fra Automatix2, hvis man ikke kan undvære sine Windows programmer.
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19 Okt 2007 kl. 22:34
Du kan godt iTunes til Ubuntu, dog kun version 5 eller noget i den stil Ouch
(Hehe undskyld jeg alligevel siger det, men du kan godt få afspillere til Ubuntu som er 20 gange bedre (overdrivelse fremmer forståelsen Wink) og som også virker med din iPod)

Jeg tvivler på Football Manager og Office 07, dog virker office 03 så vidt jeg ved på Ubuntu.

Håber det hjalp lidt Smile
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19 Okt 2007 kl. 23:39
Mange tak for svarene.
Diablo, du siger at det kun er iTunes 5.0 der virker med Linux - men kan man da ikke bruge det der CrossOver til at installere nyere versioner af iTunes?

Jeg ved godt at der sikkert findes programmer der på nogle områder er bedre end iTunes - men for mig er iTunes altså det perfekte musikprogram: det har lige nøjagtig de funktioner jeg skal bruge. Det er meget brugervenligt, ser knaldhamrende godt ud, har en glimrende købs-funktion med et stort udvalg af musik, synkroniserer perfekt med min iPod. Ja - er faktisk perfekt til mine behov...

Balder -> Kan du finde ud af om det helt nye Football Manager 2008 også virker i Linux?
Det med Office-pakken er ok - bruger det alligevel ikke så meget for tiden, og hvis det ser ud til at komme inden jeg skal begynde på mine studier engang næste år er det fint!
Det vigtigste er egentlig det med iTunes og så FM...

Men tak for svarene indtil videre - håber I vil hjælpe mig yderligere med de nye spørgsmål Smile
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19 Okt 2007 kl. 23:47
@ driflin:

FM 2008 ser ud til at virke i Wine.
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19 Okt 2007 kl. 23:51
Oprindeligt skrevet af Balder Balder skrev:

@ driflin:

FM 2008 ser ud til at virke i Wine.

Glimrende! Big%20smile Hvad med nye iTunes-versioner? (den nyeste er version 7)

EDIT: Fandt noget selv: http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=9185&iTestingId=15665
Som jeg læser det virker nogle funktioner i programmet, mens andre ikke virker.. Er dette korrekt?

Redigeret af driflin - 19 Okt 2007 kl. 23:54
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19 Okt 2007 kl. 23:58
Hvad betyder dette forøvrigt?
http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=9479
Der står noget med at det ikke virker at installerer spillet, men at det skal kopieres fra en Windows-partition. Er dette en nem manøvre? Og kan man godt gøre det, hvis man f.eks. har XP på en anden computer og så kopierer spillet over på en USB-dims og flytter det til Linux-maskinen? Virker det så? Approve

Jeg har godt nok mange spørgsmål - håber ikke det er for mange Smile
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20 Okt 2007 kl. 00:08
@ driflin:

Du har ret i at nogle funktioner virker og andre ikke...

Min personlige mening om Wine er, at det er noget hø. Det er en rigtig kedelig oplevelse at køre Windows programmer i Wine. CrossOver er ikke så lidt bedre.

Bortset fra det, så holder jeg Windows programmer væk fra pc'en og klarer mig med de programmer som Linux tilbyder, da jeg endnu ikke har set et overbevisende godt resultat ved at "blande".

Kan man ikke undvære Windows programmer er VirtualBox, med Windows i, vejen frem. - Efter min mening.

Men prøv selv at lege lidt med Wine og CrossOver.
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20 Okt 2007 kl. 00:13
Oprindeligt skrevet af Balder Balder skrev:

@ driflin:

Kan man ikke undvære Windows programmer er VirtualBox, med Windows i, vejen frem. - Efter min mening.

Hvad er det, at det program kan, sådan mere præcist? Kan det løse mine behov?

Men tak for i aften, og tak for hjælpen - vil smutte i seng, skal være på arbejde kl 7.00 i morgen tidlig... Sleepy
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20 Okt 2007 kl. 00:51
Oprindeligt skrevet af driflin driflin skrev:

Hvad er det, at det program kan, sådan mere præcist? Kan det løse mine behov?

I VirtualBox kan du oprette virtuelle harddiske, i en Linux installation, hvorpå f.eks. Windows, med alle Windows programmer,  kan installeres. Det kører lige så godt som hvis det havde været installeret rigtigt. Ja, faktisk bedre, idet opstart og nedlukning foregår lynhurtigt.

VirtualBox downloades fra producentens hjemmeside og installeres i Ubuntu med Gdebi via højrekliksmenuen (højreklik på den downloadede fil).

På den måde har du altså Windows med tilhørende programmer lige ved hånden og slipper for at ærgre dig over Wine og CrossOver.

Eneste minus jeg har oplevet ved VirtualBox er at man ikke kan tilslutte en USB-nøgle. - Gælder vist kun for den gratis udgave.

Redigeret af Balder - 20 Okt 2007 kl. 00:52
Til top
 Besvar Besvar Side  12>
  Del emne   

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 2.317 sekunder.