Nettips.dk Hjemmeside
Forum start Forum start > Tips til... > Sikkerhed
  Nye indlæg Nye indlæg RSS Feed - Danskerne dataficeres og demokratiet taber
  Alm. spørgsmål Alm. spørgsmål  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Danskerne dataficeres og demokratiet taber

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Danskerne dataficeres og demokratiet taber
    Sendt: 19 Maj 2018 kl. 19:13
Det er nok det gode vejr, som vi så længe har ventet på, der er skyld i den mindre trafik på Nettips i disse dage. Men at finde noget at skrive om er nu heller ikke så nemt. Der er langt mellem snapsene.

De websider, jeg normalt kan hente en masse fra, har ikke meget at byde på, der kan gå igennem mit nåleøje, og de mindre benyttede byder sjovt nok på endnu mindre.

Så jeg må længere fra land ud på det dybe vand, hvor jeg ellers sjældent kommer. Måske der er bid derude? Hvo intet vover, intet finder.

Heldet var med mig, da en artikel, der i det mindste lugtede lidt af fisk, bed på krogen. Der er både seriøsitet og aktualitet i følgende artikel.

Citater:

"Trods bred kritik fortsætter udrulningen af den digitale infrastruktur, der skal dataficere danskerne helt ned på DNA-niveau. Det sker stort set uden demokratisk dialog og dybere dataetiske overvejelser.

Politiet sætter strøm til POL-Intel, som er den nye database, der skal samle data på tværs af politirapporter, anmeldelser, CPR-register mv. Målet er, at finde mønstre i kriminalitet og prioritere ressourcer bedre.

Et stort flertal i folketinget vil have et Nationalt Genom Center, som er en database med sundhedsoplysninger. Den skal muliggøre personlig medicin og dermed mere effektiv behandling.

..der er .. masser af kritik af disruptionisternes dagsorden, både fra juridiske eksperter og en lang række organisationer. Kritikere der mener, at du snart vågner op til en dag, hvor du per automatik har fået en sag om dit barns vantrivsel på halsen, fordi du missede et forældremøde i sidste uge. Sagsbehandleren er i øvrigt en bot, og din retssikkerhed er dermed i hænderne på den programmør der har skrevet algoritmen, der behandler din sag.

’Disruptionisterne’ ser kritikerne som kedelige typer, der slet ikke har forstået, at den danske offentlige sektor er i færd med ’eksponentiel vækst’, hvor ’kunstig intelligens’ skal gøre Danmark til et land der flyder med IT-mælk og VR-honning. At der så bliver slået et par skæverter, en IT-skandale eller to (Skat, Sundhedsplatform mv.), samt spildt et par milliarder eller mere – alt det er småpenge, i forhold til det, der er i vente!

Kritikerne bliver overhørt, også selv om der blandt dem er adskillige juridiske eksperter, der kritiserer lovforslagets fortolkning af samtykke blandt patienterne i Det Nationale Genom Center (med en retskendelse må politiet i øvrigt gerne kigge med).

Kritikere bliver overhørt, selv om udvikleren bag POL-Intel er det amerikanske firma Palantir, der også er leverandør til den amerikanske efterretningstjeneste. I Kina er planen at bruge den samme form for teknologi til at overvåge og adfærdsregulere borgerne i det offentlige rum."

Derefter følger mere, som jeg (igen) vil opfordre til selv at læse for ikke at dømme på tyndt grundlag. Artiklen har dog en sidste salut: "Måske er det på tide med en digital borgerretsbevægelse, der kan give ’disruptionisterne’ modspil?"

Disruption - Danskerne dataficeres og demokratiet taber (samfundsdesign.dk)
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
 Besvar Besvar
  Del emne   

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.137 sekunder.