Nettips.dk Hjemmeside
Forum start Forum start > Tips til... > Sikkerhed
  Nye indlæg Nye indlæg RSS Feed - Facebook-skandalen ...
  Alm. spørgsmål Alm. spørgsmål  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Facebook-skandalen ...

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Facebook-skandalen ...
    Sendt: 05 Apr 2018 kl. 20:18
Vi kan så vende den 180 grader. Facebook har mange brugere, men ingen vil købe data fra firmaet på grund af deres blakkede moral ...

Jeg tror mange firmaer tænker sig en ekstra gang om, inden de 'investere i Facebook's indsamlede data. De sætter jo (i værste fald) deres eget renommé på spil!

Flere virksomheder har jo meldt ud, for at undgå miskreditering. Og firmaet, Cambridge Analytica, - mon ikke deres dage er ved at være slut?
Til top
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05 Apr 2018 kl. 19:36
Enig i:

"Her tror jeg, desværre, danske brugere af Facebook er ret ligeglade."

Fra Barskos link finder jeg også dette interessant (og jeg fremhæver):

"Speciallæge Imran Rashid har skrevet bogen ’Sluk – kunsten at overleve i en digital verden’. Han har blandt andet studeret i folks afhængighed af sociale medier.

Han har dette bud på, hvorfor det er så svært for os at droppe Facebook:

- Det præger os mennesker, at vores hjerne biologisk set er programmeret til konstant at søge social anerkendelse. I de seneste år er Facebook blevet stedet, hvor vi nemt og helt ubesværet tror, vi kan få det. Det bliver derfor favoritstedet, vi går hen, når vi keder os eller har tid til det.

- Og når man gør noget så ofte og intensivt, som vores forbrug af sociale medier er blevet, så overgår brugen på et tidspunkt til den mere ubevidste, impulsstyrede del af vores hjerne, som når vi eksempelvis klør os selv i nakken eller drejer hovedet mod lys eller lyde. Problemet med det bliver, at så er man i langt større risiko for at blive underlagt fjernstyring fra Big Data-drevede algoritmer fra firmaer, der lever af vores opmærksomhed, siger Imran Rashid til TV 2."

Det tillader jeg mig at oversætte til: Facebook og andre sociale medier er blevet opium for folket.

Nettips er opium for mig, men hellere det end fjæsbogen LOL


PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
El Barsko Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk
Avatar

Oprettet: 02 Dec 2007
Sted: Slangerup
Status: Offline
Point: 34103
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér El Barsko Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05 Apr 2018 kl. 19:10

”Her tror jeg, desværre, danske brugere af Facebook er ret ligeglade.”

Måske rigtigt.
 

Få vil slette Facebook-profil efter skandalesag - hjernen gør det svært for os, siger ekspert

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-04-05-faa-vil-slette-facebook-profil-efter-skandalesag-hjernen-goer-det-svaert-for-os

Venlig hilsen El Barsko

Optimisten er ofte lige så forkert på den, som pessimisten...

men han har det sjovere.
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05 Apr 2018 kl. 18:58
Der vil helt sikkert blive gravet flere lig frem i lasten. Det sidste punktum i den sag, tror jeg langt fra er overstået. Det er så op til brugerne af Facebook at tage stilling til, hvorvidt de fortsat ønsker en profil på den amerikanske gigant.

Her tror jeg, desværre, danske brugere af Facebook er ret ligeglade. Confused
Til top
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05 Apr 2018 kl. 18:01
Først får vi at vide, at 50 millioner "har fået deres data høstet af konsulentvirksomheden Cambridge Analytica."

"men det tal hævede Facebook i går aftes" til 87 millioner.

Hvad blir det næste tal? Stern Smile
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05 Apr 2018 kl. 17:01
Op mod 40.000 danskere kan være anvendt af analyseselskabet Cambridge Analytica. Ifølge nyhedsbureauet Ritzau, har syv danske Facebook-brugere benyttet applikationen 'This Is Your Digital Life', der har givet Cambridge Analytica adgang til brugeres oplysninger.

De syv brugere af applikationen forklarer dog ikke det store antal af misbruget, da det ville kræve omkring 6.000 venner på hver Facebook-profil. Der må derfor være en række brugere af Facebook, der har udenlandske venner på deres profil, hvorfra data er blevet høstet.

Ifølge den tidligere research-chef hos Cambridge Analytica, blev de indsamlede data anvendt til blandt andet at påvirke det amerikanske præsidentvalg.

Det skriver DR

Til top
 Besvar Besvar
  Del emne   

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.109 sekunder.