Nettips.dk Hjemmeside
Forum start Forum start > Tips til... > Software og hardware
  Nye indlæg Nye indlæg RSS Feed - Firefox 57
  Alm. spørgsmål Alm. spørgsmål  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Firefox 57

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Firefox 57
    Sendt: 13 Nov 2017 kl. 20:25
Som det vil være rævehalerne bekendt, er det i morgen det endelige farvel til gamle addons, som fx Classic Theme Restorer, hvilket jeg personligt finder meget trist. I mine øjne var muligheden for som bruger selv at designe udseendet en af de mest fascinerende funktioner ved ræven. Jeg finder det uklogt af Mozilla at fjerne denne mulighed.

gHacks har i den anledning 2 artikler:

Firefox 57 release overview - gHacks Tech News

Customize Firefox 57 with CSS - gHacks Tech News

Udvalg af citater:

"Firefox 57.0 comes with a design refresh called Photon. Legacy add-ons and themes are not compatible anymore. Performance improvements thanks to Project Quantum. Mozilla states that Firefox 57 is two times as fast as Firefox 52.0"

I den forbindelse vil jeg lige indskyde, at alle de populære browsere i dag er hurtige, og det derfor for mig har mindre betydning, om det tager et halvt eller kvart sekund at finde en side. Det synes mig en bagatel.

"Firefox 57 won't support Classic Theme Restorer or any other interface changing extensions or themes anymore because of the switch to a WebExtensions exclusive system. The new WebExtensions system prevents changes to the browser's user interface by not providing APIs to extensions developers."

Søger du alternativer, som bygger på Firefox, men ikke byder på disse restriktioner for brugeren, vil jeg gøre opmærksom på:

IceDragon
Pale Moon
Waterfox  
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14 Nov 2017 kl. 17:22
Den kører, og den kører godt. Den for Google Chrome til at ligne en på krykker LOL

Jeg er dog ikke særlig vild med de firkantede faner. De afrundede synes jeg bedre om Confused

Jeg ved godt ikke alle er tilfredse med manglen af visse addons, men hvem skal vi bebrejde? Udviklerne af diverse addons har jo også et ansvar!

Men måske de kommer trippende hen ad vejen... vi kan håbe Wink
Til top
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14 Nov 2017 kl. 17:59
Jeg gider ikke glatte ud og stryge ræven med hårene. Som før skrevet er kun den ene part skyldig i at addons, der giver brugeren mulighed for personligt udseende som fx Classic Theme Restorer, er ubrugelig i FF57 - og det er ikke udviklerne. Jeg gentager: "The new WebExtensions system prevents changes to the browser's user interface by not providing APIs to extensions developers."

Man kan sæføli få en farvelade af temaer, men den slags mistede jeg interessen for i 1700-tallet.

Med Classic Theme Restorer kunne man få afrundede faner/tabs.

Jeg sælger ikke min sjæl for en smule højere hastighed, hvis jeg mister retten til personlig indretning og ikke mindst mister Lazarus, der er et spørgsmål om liv og død for mig. Mister jeg den, er mine dage som admin talte.

Derfor holder jeg fast i Comodo IceDragon, der giver adgang til både WebExtensions og Legacy og ikke er spor langsom. Det kalder jeg brugervenlighed.

Derudover synes jeg, man har lov at se sagen fra udviklernes side. Har de lagt en helveds tid og et helveds arbejde i at udvikle komplicerede addons HELT GRATIS, og så får trukket tæppet væk under sig eller endda blir frataget muligheden for at tilrette arbejdet til de nye påtvungne vilkår, kan jeg ikke fortænke dem i vende ryggen til en diktatorisk arbejdsgiver.
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
ebh Se dropdown menu
Engageret
Engageret


Oprettet: 02 Jan 2013
Sted: København
Status: Offline
Point: 175
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ebh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14 Nov 2017 kl. 18:15
Prutter, kan godt forstå din frustration når du værdsætter temaer på den gamle ræv.
Men hastighed og ressourceforbrug er nu engang et vigtigt parameter for mange brugere - incl. undertegnede. Er meget tilfreds med performance.

Personligt har jeg aldrig anvendt temaer, men med lanceringen af det nye design med de kantede faneblade, får man  ticks ... oh ve oh ve ... minder om den grimme Edge-browserConfused
Til top
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14 Nov 2017 kl. 18:52
ebh..

"..du værdsætter temaer på den gamle ræv."

Det gør jeg jo netop ikke. "den slags mistede jeg interessen for i 1700-tallet."

Man kan så kalde det at kunne anbringe tabs over eller under adresselinien, få afrundede tabs, vælge skriftstørrelse osv. for et tema, men det er jo ens eget helt personlige "tema" og ikke noget, der får FF til at ligne Anders And & Co.

Pointen er at brugeren får frarøvet sit personlige touch.

Men endnu vigtigere for mig er, at beholde Lazarus. Jeg kunne ikke have lavet Nettips Brugervejledning uden Lazarus. Er man i gang med en bog på 100 sider, og den plusli er væk af den ene el. anden grund, lige inden sidste side er skrevet færdig, og man må begynde helt forfra, burde det være forståeligt, at man foretrækker Lazarus fremfor en smule højere hastighed. Uden Lazarus ville jeg aldrig nå det endelige mål uanset hastigheden. Et nemt valg.
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
Bindegal Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk
Avatar

Oprettet: 17 Okt 2007
Sted: København
Status: Online
Point: 27048
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bindegal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14 Nov 2017 kl. 18:56
Jeg benytter også Classic Theme Restorer, Nightly Tester Tools og den ældre ABP med Element Hiding Helper..
Så det er dårlige nyheder for mig..

Jeg har netop lige været inde i FF's indstillinger og slå opdateringer fra.
Og må lige skynde mig at tage backup af mine bogmærker, hvis den nu skulle finde på at opdatere alligevel.
Til top
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14 Nov 2017 kl. 19:14
(Måtte lige skifte fra IceDragon til FF for at skrive følgende, da jeg kun her kan se 'forældede' addons)

Udover Classic Theme Restorer 
er disse (som jeg har og sætter pris på) vist også i farezonen:

Theme Font Size Changer
Cleanest Addon Manager
Config Descriptions
Skip Addon Compatibility Check
Vertical Toolbar
VTzilla

..og flere andre naturligvis.
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14 Nov 2017 kl. 19:28
Og nu er så 57 klar til installation. Det gør jeg så, og får se, hvad der sker. Men skidt pyt. FF er degraderet til soldat af reserven. Tvivler på at den nogensinde blir min øverstkommanderende igen. Snøft..

Nå. De står stadig på listen og ser ud til at fungere. En smule opmuntrende, men ikke afgørende..

Og så alligevel. Efter opdatering af addons røg ialtfald Theme Font Size Changer's funktioner. Skal så bruge forstørrelsesglas for at kunne læse skriften i sidepanel, menu og tabs.

Øv øv og 3 gange øv.

Efter genstart er de så flyttet til 'Forældede' og deaktiverede!!! Angry

Og ingen afløsere, der kunne reducere tabet..

Farvel Firefox!


Redigeret af Prutterhunden - 14 Nov 2017 kl. 20:22
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15 Nov 2017 kl. 10:41
Nå..

Classic Theme Restorer, Theme Font Size Changer og Vertical Toolbar, hvoraf de to første og dertil især Lazarus er uundværlige, er nu væk, hvilket betyder, at ræven er ulæselig - for mig og andre mere el. mindre svagtseende, fx ældre mennesker - og enhver begrundelse for at bruge Firefox er dermed væk gegangen.

Jeg blir beroliget med, at de gamle addons nok skal komme med tiden ligesom Paradiset på Jord og der sikkert er brugbare afløsere.

Det er der ikke, og Paradiset tror jeg ikke på.

Jeg synes ikke Firefox er blevet meget hurtigere, som der reklameres med, og er egentlig ligeglad, men jeg vil afinstallere den og alle tilhørende rester, og det kan ikke gå hurtigt nok.

Derefter vil jeg forsøge at installere versionen 52.0.1, som jeg har gemt - ikke af uundværlighed, men for eksperimentets skyld garneret med nostalgi, når jeg en sjælden gang vil tage den ud af gemmerne og måske fælde en enkelt tåre. Minderne har man jo lov at ha'.

Jeg har fra start af hørt til dem, der forsvarede først Netscape og så Firefox med næb og klør, hvilket gamle medlemmer kan bevidne. Det har ikke været forgæves, men er det nu, og jeg føler mig svigtet for ikke at sige røvrendt.

Jeg er en hund, og ræven af fjerde division er ikke min livret. Jeg vil hellere være gnaven og gnave på et gammelt ben uden det mindste spor af kød på. Det hører sig til som hund, hvorimod jeg overlader gamle rævehuller til små tæppepissere, som kan komme ind og ud af dem, selvom de stinker af ræv. Dem om det.

Slut Prut Salut
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
El Barsko Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk
Avatar

Oprettet: 02 Dec 2007
Sted: Slangerup
Status: Offline
Point: 34107
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér El Barsko Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15 Nov 2017 kl. 11:02

”for mig og andre mere el. mindre svagtseende, fx ældre mennesker”

Jeg benytter musen, ruller med hjulet, MEDENS jeg holder CTR (Control) nede.

Jeg bruger Størst tekst, og 194 % zoom.

Der er SMS, IKKE noget for mig,Tak Big smile

Venlig hilsen El Barsko

Optimisten er ofte lige så forkert på den, som pessimisten...

men han har det sjovere.
Til top
 Besvar Besvar Side  123 4>
  Del emne   

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.141 sekunder.