Nettips.dk Hjemmeside
Forum start Forum start > Tips til... > Linux og andre styresystemer
  Nye indlæg Nye indlæg RSS Feed - Saa er Prutter paa Minten
  Alm. spørgsmål Alm. spørgsmål  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Saa er Prutter paa Minten

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06 Okt 2017 kl. 17:21
Ja, Barsko. Det tænkte jeg også, at du mente, men..

I linket står: "Adding a Macrium Reflect Windows boot menu enables direct access to the Macrium Windows PE recovery environment without the need to burn a DVD or USB Flash drive"

For det første er det ikke en "Windows boot" eller "recovery", jeg har brug for, men en Linux boot. Desuden SKAL der brændes en DVD or USB Flash drive til Linux Mint. Når Windows skal slettes 100%, er der ingen idé i at have et Windowsprogram til boot. Macrium er ikke til Linux.


Redigeret af Prutterhunden - 06 Okt 2017 kl. 17:21
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
El Barsko Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk
Avatar

Oprettet: 02 Dec 2007
Sted: Slangerup
Status: Offline
Point: 34103
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér El Barsko Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06 Okt 2017 kl. 17:30
” Macrium er ikke til Linux.”

Nej naturligvis ikke, mener blot: Hvad den ene, Macrium, kan (tilbyder), burde den anden, Linux,  også kunne (tilbyde). Beklager, troede det var lige til, at forstå. Confused

Venlig hilsen El Barsko

Optimisten er ofte lige så forkert på den, som pessimisten...

men han har det sjovere.
Til top
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06 Okt 2017 kl. 17:58
Linux har Grub til det job, og det er en fast del af Linux. Tror ikke man kan få et 3.parts linuxprogram til recovery af Linux "udenom" CD eller USB. Har man brug for recovery, bruger man USB'en igen.

Og så synes jeg ikke, boot-problematikken er så ligetil at forstå, hverken på Windows eller Linux, hvilket vel er grunden til, at vi snakker forbi hinanden.

Som skrevet havde jeg et Macrium-lignende program præinstalleret, som jeg måtte fjerne, netop for at få adgang til Linux' eget bootprogram 'Grub'.

En af de utallige forskelle på Windows og Linux er, at Linux kan reparere Windows, men ikke omvendt.
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
El Barsko Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk
Avatar

Oprettet: 02 Dec 2007
Sted: Slangerup
Status: Offline
Point: 34103
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér El Barsko Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06 Okt 2017 kl. 18:06
Altså 1-0 til Windows, der tillader Macrium, at gøre sit produkt Bootble.

Hvad Linux IKKE kan/vil. Big smile

Venlig hilsen El Barsko

Optimisten er ofte lige så forkert på den, som pessimisten...

men han har det sjovere.
Til top
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06 Okt 2017 kl. 18:17
Tja, sådan kan man jo udlægge det.

På den anden side var det et windowsprogram, der forhindrede mig i at boote til Linux, og ikke omvendt.

Og. Både Windows og Linux har vel sine egne recoveryfunktioner uden behov for hjælp af 3.parts programmer. Er der ikke noget om, at 3.parts programmer bør undgås? Wink

OBS. At svare igen kan tage sin tid, da jeg har en masse andet at lave lige nu. Sorry..


Redigeret af Prutterhunden - 06 Okt 2017 kl. 18:19
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
El Barsko Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk
Avatar

Oprettet: 02 Dec 2007
Sted: Slangerup
Status: Offline
Point: 34103
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér El Barsko Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06 Okt 2017 kl. 18:21
”Er der ikke noget om, at 3.parts programmer bør undgås?”

Jo, dem som det pågældende Styresystem IKKE kan garantere for. Wink

Venlig hilsen El Barsko

Optimisten er ofte lige så forkert på den, som pessimisten...

men han har det sjovere.
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06 Okt 2017 kl. 18:27
Prutter ...

Anvender computeren du forsøger at installere på, UEFI?

I så falde den gør, så deaktiver det i BIOS. Derefter ændrer du boot-sekvens til usb som førsteprioritet. Wink
Til top
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06 Okt 2017 kl. 18:37
I know, Pomse.

Men ethvert forsøg på at komme på BIOS var forgæves. Delete, F1, F10, F11, F12 osv.

Men jeg ved nu, efter at have fjernet CyberLinks recovery (bloatware), hvordan jeg kommer til Grub via Windows 10's  'Indstillinger -> Opdatering og sikkerhed -> Genoprettelse og.. og..'.

Har ikke forsøgt at installere Minten endnu. Det drejer sig kun om at komme til boot af Mint-USBen. Den Bærbare har været slukket siden i aftes, og hvornår jeg tænder den igen, ved jeg ikke.


Redigeret af Prutterhunden - 06 Okt 2017 kl. 18:43
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06 Okt 2017 kl. 20:09
Jeg kender ikke computerfabrikatet, men her er en liste, der (måske) kan bringe dig videre Smile

uploads/3680/BIOS_tilgang.pdf 

Og hvis ikke, så skriv fabrikat og modelnummer på "dyret" ... Wink

Og nu .... vil jeg se Breakfast at Tiffany's med Andrey Hepburn færdig Thumbs Up
Til top
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07 Okt 2017 kl. 00:02
Tak. Men hvis mine ord er tolket, som at jeg har problemer, er det en misforståelse. Skulle jeg få problemer, hvad jeg ikke forventer, fx med installation etc., skal jeg nok bede om det, men først hvis jeg er helt på røven.

Måske jeg skulle have skrevet sætningen "Det drejer sig kun om at komme til boot af Mint-USBen" i datid?: Det drejede sig kun om at komme til boot af Mint-USBen.

Det fandt jeg jo ud af. På Mintens skrivebord er ikonet "Installation", som jeg sæføli vil klikke på, som jeg har gjort flere gange før, for at få halløjet installeret. Regner ikke med, at installationen er blevet vanskeligere siden dengang. He he..
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
 Besvar Besvar Side  <123>
  Del emne   

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.266 sekunder.