Nettips.dk Hjemmeside
Forum start Forum start > Tips til... > Software og hardware
  Nye indlæg Nye indlæg RSS Feed - Sort skærm?
  Alm. spørgsmål Alm. spørgsmål  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sort skærm?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Peder Se dropdown menu
Godt i gang
Godt i gang


Oprettet: 16 Okt 2010
Status: Offline
Point: 69
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sort skærm?
    Sendt: 16 Sep 2017 kl. 21:18
Hejsa.

Da jeg skulle logge på min HP PC her til formiddag - forblev min Samsung skærm sort, men de sædvanlige start-symbol-firkanter som skiftevis viser "Digital" - "HDMI" - "Analog" - og lidt senere "Check Signal Cable Analog" i en firkant som kører henover skærmen.
Jeg har prøvet at genstarte et par gange - No cigar.
Mine kabelstik er hvide, aflange med 2 X 9 stikben + et vandret fladt stikben.
Både PC og Monitor har Rhombeformede Blå ekstra stik - så jeg har prøvet med en sådant kabel - 15 stikben i 3 rækker - men her viste Monitoren meddelelsen "Check Signal Cable HDMI".
Dette får mig til at tro, at Monitoren og kablerne er OK - og at fejlen ligger i PCén.
Min PC er en HP G 5320 SC fra år 2011.
Er her nogen som har et bud på hvordan jeg får gang i PCén igen?
Er det evt. en sprunget glasrør-sikring, som jeg tidligere har set et par stykker af indvendigt i PCén?

Mange hilsner fra Peder
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16 Sep 2017 kl. 21:52
Formodet det er denne model, der er tale om?

http://www8.hp.com/dk/da/search/search-results.html?ajaxpage=1#/page=1&/qt=HP%20G%205320%20SC 

Er der On-Board grafikkort i computeren, eller separat grafikkort? Hvis det er On-Board grafikkort, ville jeg nok prøve at isætte et separat grafikkort og se, om der skulle komme signal. Måske du har en bekendt, der kan låne dig et til forsøget?

Helt sort skærm... vil de sige du ej heller ser en meddelelse om tilgang til BIOS? Hvis du ser en meddelelse med mulighed for tilgang af BIOS, så prøv tjek indstillingerne for skærmkortet.

Når jeg vil anbefale du forsøger med et andet grafikkort, er det fordi jeg har en mistanke om det nuværende grafikkort er defekt.

Har du evt. mulighed for at tjekke skærmen fra en anden computer?


Redigeret af Pomse - 16 Sep 2017 kl. 21:54
Til top
Peder Se dropdown menu
Godt i gang
Godt i gang


Oprettet: 16 Okt 2010
Status: Offline
Point: 69
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16 Sep 2017 kl. 22:52
Hej Pomse.

Tak for dit svar.
Jeg har lige checket med en gammel Pc - og Monitoren er helt OK.
Jeg tror at der er On-Board grafikkort i PCén - har engang kigget indenfor - og der var ikke noget som bare kunne tages ud af PCén.
Der kommer ikke noget vindue eller andet, som viser tilgang til BIOS.
Så fejlen er åbenbart i PCén.
Tror du at jeg kan google en instruktion i at teste grafikkortet - altså isætte et separat grafikkort?
Kan jeg måske bruge grafikkortet fra den ældgamle IBM Computer (NetVista) som jeg brugte til at teste Monitoren?

Mange hilsner fra
Peder

 
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17 Sep 2017 kl. 08:01
Jeg vil nok fraråde du forsøger med det omtalte grafikkort. Dels skriver du det er en gammel IBM-maskine, og dermed højst sandsynlig af en type der anvender ISA-slot.



Du kan være heldig, der er ISA-slot på computerens bundkort, men selv om computeren er fra 2011, tvivler jeg stærkt på du har de slots i computeren.

IBM anvendte ofte EISA-slots, der var datidens "hotte" udvidelses slots. Men heller ikke de slots tror jeg du finder i din computer Confused

 

At forsøge at isætte et kort i et forkert slot, vil i bedste fald medføre computeren ikke kan starte op, overhovedet. I værste fald brænder du hele bundkortet af!!! Ouch

Forsøg i stedet noget andet:

Fjern samtlige tilslutninger - også strømstik. Åbn kabinettet, så du har fuld adgang til bundkortet og lokaliser det lille knap-celle batteri. Fjern batteriet fra bundkortet og hold tænd/sluk-knappen nedtrykket et minuts tid. Sæt derefter batteriet tilbage i holderen og tilslut skærm, netkabel og øvrige tilslutninger og tænd computeren.

Ved at fjerne batteriet og holde tænd/sluk-knappen nedtrykket, nulstiller du BIOS fuldstændig og strøm oplagret i diverse elektrolytter tømmes. Kan du med denne manøvre få liv i computeren og dermed skærmen, skal du ind i BIOS-setup og foretage de nødvendige indstillinger. Det vil sige indstilling af dato/tid, angivelse af harddisk osv.

Bedst er det, om du har manualen til computeren. Her kan du læse om de udvidelsesmuligheder der er til rådighed i computeren, hvilke typer slots der er til rådighed osv. Jeg har forsøgt at finde manualen på HP's supportside, men det er ikke lykkes mig. Unhappy


Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17 Sep 2017 kl. 09:26
Og lige et PS.

Når du har åbnet ind til bundkortet, så prøv forsigtig at vrikke lidt med RAM-modulerne. Små vibrationer fra blæseren kan betyde forbindelsen mistes. Prøv samtidig at trykke let på øvrige tilslutninger for at sikre, der er fuld forbindelse Smile
Til top
Bindegal Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk
Avatar

Oprettet: 17 Okt 2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 27047
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bindegal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17 Sep 2017 kl. 12:26
Hvis ikke der kommer noget som helst, og du ikke lige finder fejlen, så er der nok ikke andet,
end at du må spendere ca. 200 Kr. på en fejlsøgning, hos en PC-reparetør.

Jeg har et lign. problem med min ACER, og uanset om jeg skifter grafikkortet til et andet
(som jeg ved fungerer), så sker der intet.
Det eneste der kommer frem, er den samme medd. som du også får: "Check Signal Cable Analog"
og "Check Signal Cable HDMI".
- Jeg tror at det er motherboardet..
Til top
Peder Se dropdown menu
Godt i gang
Godt i gang


Oprettet: 16 Okt 2010
Status: Offline
Point: 69
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17 Sep 2017 kl. 12:37
Hej Pomse og Bindegal.

1000 tak for hint´ene - jeg prøver dem senere i aften, og skriver tilbage om det virker :-) 

Mange hilsner fra 
Peder
Til top
Peder Se dropdown menu
Godt i gang
Godt i gang


Oprettet: 16 Okt 2010
Status: Offline
Point: 69
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17 Sep 2017 kl. 14:08
Hej igen.

Nu har jeg været inde i computeren og støvsuget overalt, afmonteret/genmonteret alle stik + Ramblokken, Checket Lithium-Batteriet er OK, Nulstillet ved tryk på Tænd/Sluk- knappen i 1 minut, afmonteret bundkortet - som viste sig at kunne tages ud og monteret det igen. 
Da der ikke er sket nogen ændring - går jeg ud fra at næste skridt er at finde et nyt bundkort og så krydse fingre for at det så virker.
Foreløbig 1000 tak for hjælpen - jeg skriver tilbage, når jeg har nyt i sagen.

Mange hilsner fra
Peder
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17 Sep 2017 kl. 14:57
Det er rigtig ærgerligt det ikke lykkes at få gang i computeren. Du har prøvet alt, hvad prøves kan uden positivt resultat. Derfor er det nærliggende at konkludere bundkortet ganske enkelt er stået helt af. Confused

Nyt bundkort ... Ja, det er naturligvis en overvejelse værd. Men husk der i den forbindelse følger en række ekstra udgifter med! Den RAM der sad i det gamle bundkort, kan du næppe anvende. Det er sandsynligvis af typen DDR2, hvor nye bundkort i dag anvender DDR4. Strømforsyningen kan også meget vel vise sig ikke at have de forsynings-stik, der anvendes på et nyt bundkort. Altså er det næppe nok, blot at købe nyt bundkort.

Måske du i dine overvejelser burde inddrage køb af ny computer, evt. en brugt gennem Refurb.dk?
Til top
Peder Se dropdown menu
Godt i gang
Godt i gang


Oprettet: 16 Okt 2010
Status: Offline
Point: 69
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17 Sep 2017 kl. 15:11
Hej igen.

Well - det lyder jo ikke så godt.
Jeg har lidt forskelligt, jeg gerne vil bevare - bl.a. et regnskabsprogram Summa summarum.
Jeg har lige observeret noget, som måske kan lede til en fejlfinding. På fronten af computeren sidder øverst 2 små aflange lamper. Den ene er blå - og hører til tænd/sluk-funktionen. Den anden er gul - og blinker normalt svagt, når computeren arbejder. Denne lampe er nu ikke længere tændt. Kan det angive en fejl?


Mange hilsner fra
Peder
Til top
 Besvar Besvar Side  123>
  Del emne   

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.168 sekunder.