Nettips.dk Hjemmeside
Forum start Forum start > Andet > Alt muligt
  Nye indlæg Nye indlæg RSS Feed - Blandingsforhold
  Alm. spørgsmål Alm. spørgsmål  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Blandingsforhold

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Guffi Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk
Avatar

Oprettet: 19 Okt 2007
Status: Offline
Point: 2878
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guffi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Blandingsforhold
    Sendt: 09 Nov 2013 kl. 02:32

Hej

Jeg har købt en veteranknallert! Den kræver 2% olie i benzinen.

Jeg er virkelig en klovn til matematik, men så vidt jeg kan regne det ud, så skal jeg købe 4 liter benzin, og blande 1 deciliter olie i, for at opnå de 2 procent?

Måske er dette ikke det rette forum, men jeg håber at en her kan regne den ud :)

Mvh. Guffi



Til top
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 03:08
Så vidt jeg kan regne det ud, skal du købe 5 liter benzin og blande 1 deciliter olie i.

2% = 1/50
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 04:34
@Guffi er du sikker på at blandingsforholdet er 2%, det lyder lidt lavt for en veteran totaktsmotor,de fleste kørte dengang med 3%. Hvilken mærke/model/årgang er det?
Til top
Dorksen Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Status: Offline
Point: 1759
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dorksen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 08:47

Ikke lige blandingsforholdet men lige en ting at tænke over, med bioethanol i benzinen. 

http://www.billig-scooter.dk/showthread.php?tid=12323

Og det er 3% blanding der skal køres med, det køre min gamle Puch Monza og Maxi'en med.

Alså 1,5dl til 5 l benzin.



Redigeret af Dorksen - 09 Nov 2013 kl. 08:50
Til top
AFFI Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk
Avatar

Oprettet: 05 Apr 2008
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 12535
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AFFI Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 14:43
Nu nævner du ikke mærket på din nyerhvervede "veteranknallert". Vær meget opmærksom på, at visse ældre modeller har en tank til benzin og en til olien. Blandingsforholdet afhænger også af hvile oktan, du vælger at køre med.
Our prime purpose in this life is to help others. And if you can't help them, at least don't hurt them
Til top
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 14:44
Faktisk vil 1 dl. olie til 3 liter benzin komme nærmere de 3%.

Man skal jo lægge de 2 mængder (olie + benzin) sammen og derefter udregne procentdelen af olien i forhold til den samlede mængde.

Guffis eget eksempel: 1 dl. olie + 4 liter benzin = 41 dl.
Det giver en procentdel på 2,439

Mit eksempel: 1 dl. olie + 5 liter benzin = 51 dl.
Procentdel: 1,96

Dorksens: 1,5 dl. olie + 5 liter benzin = 51,5 dl.
Procentdel: 3,433..

Nyt eksempel: 1 dl. olie + 3 liter benzin = 31 dl.
Procentdel: 3,22

Helt sikker er jeg dog ikke, så andre må meget gerne tjekke efter..
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
Dorksen Se dropdown menu
Entusiastisk
Entusiastisk
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Status: Offline
Point: 1759
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dorksen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 15:20
Jo jo Prutterhunden men nu har mine gamle knallerter kørt på den blanding i mange år og de tøffer da afsted endnu, selv da jeg havde Skylon og NSU var blandingen den samme.Big smile 
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 15:21
Her er nogle knallertnørder der diskuterer emnet. : http://knallertforum.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=10231
@Affi citat: Vær meget opmærksom på, at visse ældre modeller har en tank til benzin og en til olien. citat slut. Du mener vel "nyere" knallerter som kører med oliedoseringspumpe og direkte injektion i enten karburator eller krumtaphus Confused


Redigeret af Halveskimoen - 09 Nov 2013 kl. 15:23
Til top
Prutterhunden Se dropdown menu
Staff
Staff
Avatar

Oprettet: 14 Okt 2007
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 30306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prutterhunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 17:59
Jeg er ved at få en knallertende hovedpine af denne tråd, og min hjerne er gået i tomgang, men lyder som en gammel to-takter.. tøf-prut  tøf-prut...

Det kommer sig af, at skulle bryde sin hjerne med procentregning for viderekommende.

Til Dorksen vil jeg lige kommentere, at det nok ikke spiller den store rolle, om der er 0,433 eller 0,22 % for meget olie i benzinen, mon? Det er vel bedre end for lidt? Jeg tænkte blot, at det måske var nemmere at dosere 1 dl. olie af end 1,5 dl.? Men jeg ved det ikke. Det er 100 år siden, jeg selv købte olie til en gammel brugt Norton. I hvilke portioner man køber olie i dag, giver mig blot endnu mere totakts-hovedpine at skulle forsøge og regne ud. Av-av av-av..

Senere som knægt forærede min far mig en Honda-knallert med motoren i baghjulet og også totakter. Det huede mig ikke og var en fornærmelse imod min spirende manddom. Det var en pigemodel med indkøbskurv foran, og Velo Solex'erne drønede uden om. Oh, skam - oh, plage! Vi fik den tilbage på værkstedet/butikken, hvor den kom fra, og de fixede den til at køre 45 i stedet. Puha, en lettelse.. og så var det plusli en fordel med pigelooket, for jeg blev aldrig stoppet af panserne!


Redigeret af Prutterhunden - 09 Nov 2013 kl. 18:09
PRUTTERHUNDEN - hurtigere end lyset!

Nettips Brugervejledning
Til top
Guests Se dropdown menu
Guest Group
Guest Group
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 19:16
i gamle dage da jeg selv havde knallert - 1970 !

var det altså 4 % !

men det handler meget om oliens kvalitet.

mig bekendt kan man da også godt køre med 2 % hvis det er i en kvalitet a la Castrol GTX.

jeg selv ville slet ikke køre med 2% på en alm billig olie.

så altså 2 % = høj olie kvalitet !Wink
Til top
 Besvar Besvar Side  123>
  Del emne   

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.094 sekunder.